Sean Chambers (Review Rootsville 2018)

KTBA Special
Sean Chambers (US) – Travellin’ Blue Kings (B/NL)
Zaal Thijssen Vlierden (NL) (16-12-2018)
info organisatie: KTBA

info band: Sean Chambers (US) – Bourbon Street (B)
 

Derde “KTBA Special” dit seizoen hier bij de Brouwers brothers & sisters en derde keer op rij ook een Belgische blues band op de affiche. Vandaag is dit Bourbon Street en het lot wilde dat we ze gisteren nog maar pas aan het werk hebben gezien op de “Christmas Blues Night”. Als headliner is er dan de nog relatief onbekende Sean Chambers die we enkel nog maar kennen van zijn vorig jaar uitgebrachte “Trouble & Whiskey” en het in 2009 verschenen “Ten Till Midnight” en Sean is hier niet bepaald om kamermuziek te komen spelen. Na een mistige en sombere tocht richting “Noord-Brabant” kwamen we uiteindelijk aan in het ons al wel bekende blues dorpje Vlierden. Moest het niet zijn dat hier haast maandelijks een “KTBA Special” komt plaats te vinden zouden we van dit plaatsje nog nooit hebben gehoord en na al een paar jaartjes is het gewoon een certitude geworden om naar Hotel Thijssen af te zakken. Stilaan ontwaken hier ook al de “Alaaf” kreten in Hotel Thijssen maar toch lokken de gitaarrifjes ons naar de ernaast gelegen zaal voor “de” blues.

We kennen hier in België wel allen de bordjes waarop vermeld staat dat een desbetreffende gemeente of stad verbroederd is met één of andere zusterstad ergens in Europa. Wel in het Nederlandse Vlierden is dit ook het geval voor een plaatsje ergens in Florida en misschien heeft één van de eilandjes in de “Keys” wel al stiekem de naam “Brouwers Island” toebedeeld gekregen. Het is een publiek geheim dat de Martin en Theo hun prospectie gebied voornamelijk in Florida bevindt, en op één van hun trektochten doorheen “La Florida” kwamen ze dan deze Sean Chambers tegen. Na wat ellebogenwerk kwam er een “European Tour” tot stand en was het Ray Bodenstein van het agentschap “Blue Bridge” die bereid werd gevonden om de hort op te gaan met deze Floridariaanse gitaarvirtuoos 🙂 Als support act kwamen ze uit bij onze eigenste Bourbon Street maar eerst maken we tijd voor een Bavaria pilsje…

Alle blues families hier verenigd in “Zaal Thijssen” en wanneer de klok van Arnemuiden, sorry, Vlierden drie komt te slaan is het Martin die Bourbon Street komt aan te kondigen. Gisteren hadden we Mario, Luc, Wilfried en René al aan het werk gezien en dus wisten we al een beetje wat komen zou…en dat was geen Christmas song, laat staan NOLA 😉 Nee, wel shuffels en boogie, de bouwstenen van bluesmuziek. Om deze “Bourbon Street” een handje te helpen zat de ambiance al meteen goed, dus “Helping Hand” als opener dan maar.

Van boogie naar shuffle dan met “Hometown” en op onze Limburgers zat na hun nachtelijke escapade in Sint-Lambrechts Herk nog geen spatje verval op. Gedragen door de basvibes en de whiskey klankkleur van super Mario kwamen deze gasten ook Vlierden hier moeiteloos in te palmen. Anka, Teun en die wereldberoemde blues schilder van Nederland, den Theo vonden dat het goed was, en wij dus ook. Bij ons aan het tafeltje zaten dan weer de “die hards” van Zilst Blues verdoken voor hun zoveelste injectie van deze “Bourbon Street”.

Tijd voor wat bezinning dan met het aangrijpende “Never Forgotten” met in de hoofdrol Luc en René waarna met wat “Chubby” time iedereen terug tot de realiteit werd geroepen. Sterke set en dan moest het wondermooie “The Owl” nog gaan komen, en zo werden alle blues liefhebbers voor de tweede keer deze namiddag gewoonweg koud gepakt. Yep, dit is Belgisch. Een uitgesponnen “Honey Hush” van Albert Collins, dat eigenlijk van NOLA man Big Joe Turner is uit 1953, kwam ook het einde in te luiden van hun passage hier op deze “KTBA Special”. Toch nog tijd voor een toegift en dat werd dan “Drunk”, Cheers! Zo en een “Christmas Single Malt” zou best smaken nu 🙁

Tijdens de change-overs tijd voor wat socializing en een “kerst bitterbal” met voor ons nu een Spa blauw. Dacht dat ik het aan de bar mooi had verwoord en besteld blues sister Anka gewoon een plat watertje 😉 De soundcheck werd eerder al gehouden en dus konden Sean Chambers en zijn band er tijdig aan beginnen. Een primeur dus voor Europa met dank aan Theo en Martin. We komen hem nu pas te ontdekken en toch heeft Sean al 7 albums op zijn conto. Zijn inspiratie haalde hij bij Hendrix en Gallagher maar persoonlijk vind ik zijn sound en looks beter bij die van Moore passen. Als het maar stevig gitaarwerk is zeker!

Naast Sean Chambers zelf staat ook zijn band in de spotlights en die bestaat uit toetsenist Rick Curran, de ritme sectie met enkel een snare en bassdrum, Scott Phillips en bassist Todd Cook. Deze “European Tour” staat uiteraard ook in het teken van zijn recent verschenen album “Welcome To My Blues” en het is enkel bassist Todd Cook die op de opname van dit album aanwezig was. Sean Chambers begon zijn carrière in de blues in 1998 aan de zijde van Hubert Slim. In 2003 kwam hij pas echt op eigen benen te staan en startte hij met zijn eigen band al bracht hij in 1998 als solo artiest reeds het album “Strong Temptation” uit. In 2004 bracht hij “Humble Spirits”, in 2009 was er dan “Ten Till Midnight” waarna er in 2011 een ‘Live’ album volgde. 2013 was het jaar dat “The Rock House Sessions” uit werd gebracht en na “Trouble & Whiskey” volgde kwam er dus dit jaar “Welcome To My Blues”. Blues enough…

Na een meer dan gesmaakt instrumentaaltje als intro maakt Sean er eerst werk van om ons te laten kennismaken met zijn vorige albums. Nummers als “I Need Your Lovin” en “Cut Off My Right Arm” komen zo uit het album “Trouble & Whiskey”. Op zijn album “Humble Spirits” speelde destijds Bernard Allison mee, zoon van Luther Allison en dus is en blijft er een band met de Allison’s. Op zijn laaste album en ook vandaag hier in Vlierden brengt Sean Chambers een ode aan Luther met diens nummer “Cherry Red Wine” en toont gans de zaal hier zijn bewondering voor Chambers en Allison.

Naast zijn eigen talent als songwriter komt deze Sean Chambers ook zijn bewondering te uiten voor namen als BB King met diens “Be Careful with The Fool”. “Red Hot Mama” is dan weer uit zijn “Welcome To My Blues”. Don Nix dan of moeten we zeggen Freddie King want “Going Down” wordt steeds gerelateerd met die ene King. Ook zijn samenwerking vroeger met Hubert Sumlin krijgt hier een vervolg met “Killing Floor”. Uit een huwelijk van blues rock en rock ’n roll krijgen we ook nog een flashback naar Alvin Lee en Rory Gallagher en zo heeft deze Sean Chambers zich hier in Vlierden reeds onsterfelijk gemaakt. More van deze Moore en zo trekken wij terug richting (Ge)Varenwinkel.

Op 20 januari vieren we hier de intrede van 2019 in het gezelschap Giles Robson en zijn Blues Alive Revue. Be there!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.