KTBA SPECIAL 2018 (Review Rootsville)

Double Concert
KTBA Vlierden (NL) (22-04-2018)
reporter & photo credits: Freddie
info club: KTBA Vlierden
info band: Mike Ledbetter – Monster Mike Welch – Tony Vega – Kai Strauss
© Rootsville 2018

Bij onze vrienden in het Nederlandse Vlierden weten ze perfect hoe ze het club-seizoen moeten uitzwaaien. Niet dat een dubbel concert hier een primeur is want de broertjes Brouwers pakken met regelmaat met een ‘double bill’ uit. Op 22 april is dit het laatste concert voor het seizoen 2017-2018 en meteen wel een speciale. Toen Mike Ledbetter en Monster Mike Welch bij ‘Delta Groove‘ hun album ‘Right Place, Right Time’ (album report) kwamen voor te stellen was iedereen er het laaiend over eens, dit was het! De soulvolle stem van die ene Mike en het bluesy gitaarspel van die andere Mike waren een gezegende combinatie. Niet moeilijk dat het album onmiddellijk een nominatie voor de ‘Blues Awards’ in de wacht wist te slepen.

Monster Mike Welsh was al lang geen geheim meer en zagen we al meerdere keren aan het werk hier in onze contreien, zeker ook aan de zijde van Sugar Ray & The Bluetones. Mike Ledbetter leerden we dan weer kennen toe hij op ‘Duvel Blues’ in 2015 aan de zijde stond van Nick Moss. Een stem als een klok en moeilijk te geloven dat hij blank is. De samenwerking tussen beiden viel dan ook als een geschenk uit de hemel. Dit duo is dus ook zonder meer de hoofdbrok hier in Vlierden maar eest is er tijd voor de Vega-Strauss Band. Tony Vega en Kai Strauss sloegen voor deze gelegenheid de handen in elkaar en zouden ons hier een mix van Texas en Chicago blues gaan brengen.
Tony Vega is een Amerikaanse blueszanger/gitarist afkomstig uit Houston TX. Zijn speelstijl komt overeen met die van de broertjes Vaughan en ook met deze van de Fabulous Thunderbirds. Voor zijn concerten op Europese bodem ging hij samen werken met Kai Strauss. Voor mij een primeur om deze Vega-Strauss band aan het werk te zien. Kai zelf is hier in Nederland en zeker ook in Vlierden een graag geziene gast en voor hem voelt het dan weer als thuiskomen bij Theo en Martin. De rest van de band bestaat uit Henrik Poulson (bass) en Mads ‘Tiny’ Andersen ( drums) en zijn beiden afkomstig van Denemarken.
Wanneer deze ‘Vega/Strauss Band’ er aan beginnen met het instrumentale ‘Hot Tomato’ van Freddie King ben ik meteen mee vanaf ‘minute one’. Aangename Texas shuffle die de zaal Thijsen hier in een juke joint komen te veranderen. Met nummers als ‘I’m Leaving’, ‘Big Leg Woman’ en ‘Devil’s Daughter’ weten zowel Tony Vega als Kai Strauss hun momenten uit te kiezen en vinden beiden een perfecte balans tussen de Texas en Chicago stijl. Deze ‘Vega-Strauss Band’ kreeg helaas maar één set toebedeeld en wanneer je hun blues laat welgevallen lijkt het of het nog maar pas is begonnen. Fijne neus toch dat ‘Brouwers Team’ maar met ‘Hot Little Mama’ van Johnny ‘Guitar’ Watson en ‘Automatic’ zat hun tijd erop. Die ‘Red Devils’ sound was enigszins toch een vreemde eend in de bijt. Best een aangename en foutloze start hier en dus mocht deze ‘Vega-Strauss band’ nog eens terug komen voor een bisser…of twee.
Omdat Martin meteen een biertje ‘on stage’ kwam brengen bedankten beide guitarblenders met het toepasselijke nummer ‘Drinkin’ Beer’ als eerste encore. Om de Texas shuffles nog even in de spotlights te zetten volgde dan eentje waarmee Tony Vega een ode bracht aan Jimmy Vaughan met een op ‘Boom Papa Boom’ geïnspireerde nummer. End of story!
Best een aardige binnenkomer van dit ‘dubbel concert’ maar eerlijkheid gebied ons te zeggen dat we allemaal wel hier waren voor de soulvolle stem van Mike Ledbetter. Voor de Nederlandse fans van Mike & Mike, die kunnen nog terecht op de aanstaande ‘Moulin Blues’ te Ospel. Voor ons ‘Belgskes’ is er zondag 06 mei nog de ‘Bluesnight’ in Zingem. Diegene die hen daarna nog gemist hebben, brute pech natuurlijk :-).
Tijd dus voor de ‘main act’. Met die vorig jaar uitgebrachte fantastische CD ‘Right Place, Right Time’ is het niet meer dan logisch dat deze schijf ook in het middelpunt van de belangstelling staat. Als begeleiders van Monster Mike Welch en Mike Leadbetter hebben we ‘à la batterie’ Fabrice Bessouat van ‘Soul Shot’. Verder ook nog Mig Toquereau aan de basgitaar en Damien Cornelis aan de keys. Uiteraard ligt de focus op de gitaarrifs van Monster Mike Welch en soulshouter Mike Ledbetter.
Met enkel ‘Cryin’ Won’t Help You’ en ‘I Can’t Stop Baby’ was iedereen al meteen overtuigd van de krachtige soul die uitgaat van Mike Ledbetter. Hemels hoe beide Mike’s elkaar moeiteloos ‘on stage’ weten te vinden als een Siameese tweeling. Een perfect geolied duo die elkaar haast onnatuurlijk weten aan te voelen. Als fan van Darrell Nulisch ben ik uiteraard ook meteen verloren voor de klankleur van deze Ledbetter. Voeg daarbij nog een Billy Price en een Tad Robinson en je hebt meteen een affiche om duimen en vingers van af te likken.
Op de vraag ‘What Can I Do Wrong’ antwoorden we allemaal gelijk, niets, nothing, nada en zo kunnen we hemels genieten van deze beide Mike’s. Met het soulbluesje ‘Don’t You Ever Leave me’ werd het hier in de zaal gewoon muisstil en dit is niet zomaar evident. Ook wanneer Mike Ledbetter zijn gitaar ter hand neemtis dit gewoon pure soul en lijkt het bij het einde van de eerste set alsof we een black-out hebben gekregen. Wat nu al gedaan? Gelukkig is dit ‘KTBA’ en mogen we nog een extra st verwachten dus eerst even afkoelen 😉 Tijd ook om de jaarlijkse tombola te trekken met foto materiaal van de huisfotografen Jack en Leo en ook nog van Wil Bluesbreeker, enkel CD’s en LP’s en met de hoofdprijs, een schilderij van Theo Reijnders met een keuze uit een natuurlijke weergave van BB King, Hound Dog Taylor of Stevie Ray Vaughan.
Bij aanvang van het tweede gedeele starten de heren een ietwat steviger maar ook dit is hoegenaamd geen probleem. De ‘KTBA’ Go Go Girls die waren meteen ook weer van de partij helaas zonder de mini skirts and Go Go boots. Op het rifje van ‘hard To Handle’ van Otis Redding brengt Mike Ledbetter een waanzinnige ‘Turn Me On’. Een vast gegeven hier in Vlierden is dat de aanwezigen zich steevast laten meeslepen en er van meet af aan gedanst wordt, iets wat de sfeer enkel ten goede komt. ‘Big Mama’ en ‘Can’t Sit Down’ komen enkel nog de sfeer te verhitten en is iedereen hier zowat in trance.        Let’s get the party started’ is voor Mike Ledbetter en Monster Mike Welsh dan het sein om de vorige twee guitarslingers het podium op te roepen. Met Kai Strauss en Tony Vega staan dan meteen 4 gitaristen op het podium en nee, het stoort ons helemaal niet. Na de rock ’n roll met ‘Kay Marie’ mag en kan ook nog Kai Strauss zijn stembanden smeren en zijn we toe aan een muzikaal orgasme. Helaas moet ook hier een einde aan komen en gaan ze hier bij ‘KTBA’ te Vlierden uit met een ‘Big Bang’. Na de zomerfestivals starten ze hier terug op 21 oktober met alweer een ‘double bill’, met name Little ‘G’ Weevil en Hoodoo Monks. De weg naar Vlierden is de weg naar een party!!! So Goodbye Baby