Kirk Fletcher & Travellin’ Blue King (Review Bluesbreeker)

Keeping The Blues Alive Presents on 11th of 11th 2018, Zaal Thijssen, Vlierden
Kirk Fletcher (USA), support act Travellin Blue Kings (B, NL)

Tekst: Paul Scholman
Foto’s: Wil Wijnhoven

Frontman Stephan Hermsen vocalen, harmonica en gitaar van de Travellin Blue Kings zet in het hotel Thijssen meteen een vette toon neer met ‘Get It Done’.

Het klinkt lekker rockerig met Jimmy Hontelé op gitaar, Mark Gijbels op drums en Winne Pennincks op bass en ze leggen een stevige basis waar Stephan en Jimmy op kunnen voortborduren. Ze hebben een album ‘Wired Up’ klaar, maar deze komt officieel pas uit in 2019, aldus de kleine lettertjes links onderaan op de achterkant van de cover. Ze hebben deze cd compleet zelf uit hun duim gezogen en het blijkt dat de heren aan inspiratie geen gebrek hebben gehad en de ‘Lage Landen’ er een prima band bij hebben. De wortels van deze gasten liggen bij Liberators; Howlin’ Wolf; Fried Bourbon en Eastville Sinner en wellicht is er meer op te sommen. Jimmy krijgt de ruimte voor zijn riffs en de harp van Stefan zorgt voor een heerlijk bluesy sfeertje. Daarnaast is de zang uitstekend en zijn podiumpresentatie is ook prima. Hij zoekt zijn maten op om ze tot meer aan te sporen.

KTBA blijkt er weer als de kippen bij te zijn om een verse band te presenteren die meer dan gemiddeld presteert.

De 43-jarige Kirk Fletcher zag ik twee jaar geleden voor het eerst op het Moulin Blues festival’ en ik was onder de indruk van het gitaarspel van de man. Freddy King’s ‘Side Tracked’ heeft de eer voor de opening. De driemansformatie bestaat uit een drummer, Matt Brown en Jonny Henderson op Nord-keys en Kirk Fletcher op zijn afgekloven Fender Telecaster.

Het valt op dat het trio veelal de, voor de kijkers thuis, rechterkant van het podium gebruikt. Daar staan ook de instrumenten van zijn kompanen en Kirk zoekt graag contact met beiden, dus vreemd is dat niet. Wat ook opvalt is dat er geen bassist meespeelt. Dat is niet echt een gemis, want de muziek leent zich er zeker voor. De zware klanken komen bij toetsenist Henderson vandaan. Deze speelt volledig in dienst van Fletcher en krijgt simpelweg de ruimte niet om te excelleren, op een enkel keertje na.
Als je kijkt naar het verleden van Fletcher kun je zeggen dat hij een mooie school doorlopen heeft. De jaren bij The Fabulous Thunder Birds en de Mannish Boys zullen hem gevormd hebben en zelfs Bonamassa heeft de man gevraagd mee te werken op een van zijn platen.

Vanmiddag speelt hij de complete verse cd ‘Hold On’. De volgorde is anders natuurlijk, maar je kan zeggen dat de man heerlijk op dreef is en de ene solo na de andere aan elkaar staat te rijgen. De man speelt zeer beheerst, ingetogen zo u wilt en weet het publiek aan zich te binden. We krijgen een enkele cover aan het eind om de boel wat op te zwepen en het werkt sfeer verhogend, zelfs in Vlierden, waar de sfeer toch al prima is.
Na ongeveer een uur en een kwartier loopt Fletcher gedecideerd het podium af. Klaar vindt hij. Een enkele onverlaat roept niet al te voorzichtig dat hij meer wil en hij krijgt voorzichtig steun van enkele toeschouwers.

Na twee nummers probeert de master of ceremonies Theo Brouwers het hoogstpersoonlijk door bijna op de knieën te gaan voor een allerlaatste toegift en hij krijgt het voor elkaar. De zaal joelt, het cement tussen de stenen wordt korrelig en Zaal Thijssen is bijna toe aan een renovatie.
Wat is er mooier dan een regenachtige zondagmiddag door te brengen in een bluestempel met een stelletje muzikanten die je weten te raken.