Jose Ramirez (Review BluesMagazine)

Jose Ramírez @ Keeping The Blues Alive – Zaal Thijssen, Vlierden 21 Januari 2018

Jose Ramírez feat. The Mojo Workers @ Keeping The Blues Alive
Voorprogramma: Mike’s Electric Mud
Zaal Thijssen, Vlierden
21 januari 2018

Het flyertje van KTBA, met daarop het optreden van Jose Ramírez, wat al geruime tijd voor mijn neus op ons prikbord een plaatsje had gekregen, trok steeds meer de aandacht. Waarom zul je zeggen ? Nou, dat blues internationaal is weten we allemaal wel … maar eerlijk, blues uit Costa Rica, dát is wel apart!
Dan hoor en lees je wat deze band deed op Haagse Hout in Den Haag die de primeur hadden van Jose’s eerste optreden in Nederland. En de reacties waren in het algemeen goed. Ook werd de begeleidingsband de Mojo Workers uit Spanje geprezen. Met de uitmuntende Jose Luis Pardo op gitaar, David Salvador Fructuoso op bass en Pascal Muonge op drums. Dan nog erbij in het voorprogramma Mike’s Electric Mud, nou dan probeer maar eens thuis te blijven …
Ik moet zeggen: het was zeer de moeite waard, al blijven er altijd wat dingen die beter hadden gekund, zoals een te hard of een te zacht geluid. Ik tel alles bij elkaar op, en als ik aan het einde kan zeggen: ik heb een leuke muzikale middag gehad, dan doe ik het daarvoor. En een leuke middag was het zeker.
Ik had Jose Ramírez al van te voren ingeseind dat het op bepaalde momenten heel stil kon zijn en hij zonder gitaarversterker en microfoon zou kunnen. “Really ?” zei hij en hij kwam erachter !! Na het eerste nummer zei hij al dat wij het beste publiek waren tot nu toe. Een compliment zeer zeker, maar al na één nummer dit te zeggen, dan zeg ik: hij heeft mensenkennis! Want een goed publiek is er in Vlierden. Ook Theo en Martin Brouwers werden door Jose Ramírez op het podium geroepen en hij bedankte beide broers voor dit optreden.
Voor Maikel van Bogget was het een verrassing dat hij gevraagd werd door Jose om aan het einde mee te doen en zoals gewoonlijk was zijn harpspel een hele aanvulling en voelde je de energie en power weer in zijn geheel omhoog gaan. Ik ben van mening dat ook veel afhangt van de nummers en de volgorde die een muzikant kiest om op de setlist te zetten, maar vaak is dit pas achteraf te zeggen als men de reacties beluistert na een optreden…
Enkele nummers die voorbijkwamen waren I’ll Play the Blues for You, Easy Baby,  Little by Little, Ain’t nobody’s business, Let the good times Roll . Twee mooie optredens in Nederland en een in Belgie. Het smaakt naar meer, zeker voor Jose Ramírez als het aan hem ligt. We zullen het zien ..
En natuurlijk is de band in het voorprogramma ook belangrijk. De keuze (en zeker geen slechte) was gevallen op Mike’s Electric Mud uit Nederweert en omstreken, met Maikel van Bogget vocals en harp – Mark Gijsen gitaar Peter Mathijs Linsen gitaar Henry Colbers op bass en Rick Bours achter het drumsel . In juli –aug 2016 brachten ze hun debuutalbum uit Mike’s Electric Mud, deze cd zit regelmatig in de cd speler van mijn auto. Goede covers van o.a Willie Dixon’s She’s Dangerous – Chester Burnett’s Mr Highway Man Kim Wilson’s Wait on time,  en niet te vergeten Lester Butler’s Driftin’ en Devil Woman.
Vorig jaar was de band de opener van Moulin Blues en ze kregen veel respons. Een band die zeer de moeite waard is om te boeken, zeker na het beluisteren van hun cd, want zo hoor je ze ook live!
Misschien tot 25 februari 2018, want dan zal Mike Wheeler feat. Kai Strauss op het podium staan en als support act: DEGER. Rock Blues, maar dan in het Deurnes dialect !! Ik ben benieuwd!
Ingestuurd verslag. Fotocredits: Leo Gabriels: “I had a great time! Thanks to Jose Ramírez , Jose Luis Pardo, David Salvador Fructuoso and Pascal Muonge! Buen viaje! Hasta el proximo vez.”