DC-Dedly’s & Jeff Jensen (review BluesBreeker)

Zondag 29 mei, Zaal Thijssen, Vlierden.

DC Dedly’s en Jeff Jenssen sluiten het Keeping The Blues Alive seizoen af.

Tekst: Wil Wijnhoven
Foto’s: Wil Wijnhoven
Bluesbreeker 1 29052016Als iets mooi is gaat het meestal snel voorbij. Een bekend gezegde dat klopt als een zwerende vinger. Want zeg nu zelf, hoe snel ging het seizoen van Keeping The Blues Alive voorbij met optredens van onder anderen: The Hoochies; Slim Robin Band; Kai Strauss & The Electric Blues Allstars; Texas Cannonball feat. Dave Herrero en dan niet te vergeten het festival waar: John Clifton; Blind B & The Visionairs; Doghouse Sam en Ragtime Rumours hebben opgetreden. In no time was alles voorbij en dat geldt ook voor seizoenafsluiting met Jeff Jenssen en de support-act D.C. Dedly’s. Zoals altijd start het programma strak om halfvier met D.C. Dedly’s, de band die vorige week ook hier in Zaal Thijssen heeft gestaan en doorstootte naar de finale van de DBC. Nu hebben ze meer tijd om zich te profileren ten opzichte van vorige week. En dat komt de band ten goede maar heel zeker ook het publiek. Je merkt dat de mannen minder nerveus zijn en hun ding kunnen doen. Natuurlijk is het geen sinecure om in een ‘koude’ zaal te moeten openen en ook niet om voor een topper als Jeff Jensen te spelen.Bluesbreeker 2 29052016
Geopend met: ‘Spoiled Brat’ en afgesloten met ‘Hot Things en daartussen in o.a.: ‘Damn That Whiskey’; ‘Dance Your Little Dance’ en ‘Feel Fine’ krijgen we een verdomd leuke set voorgeschoteld. René Niessen haalt flink uit op zijn gitaar en trekt stevig van leer. De band bewijst maar weer eens dat het publiek geen ongelijk heeft gehad om hen in de finale van de DBC te kiezen. Een band die een leuke podium-act heeft maar ook nog eens een partij toffe muziek kan spelen. Voor frontman/zanger/bluesharp-speler Michiel Malschaert lijkt het wel een peulenschilletje om het publiek te bespelen en bij hun optreden te betrekken. De opening is al goed en het publiek geniet ervan. Nou en dan is het zover, de headliner mag beginnen. Verleden jaar stond hij op het bluesfestival van KTBA en scoorde daar enorm bij het publiek en organisatie. Dat leverde Jeff optredens op tijdens het afgelopen Moulin Blues festival en het Kwadendamme bluesfestival. In Vlierden sluit hij samen met bassist Bill Ruffino en drummer David Green zijn Europese toer, door 5 landen, af met een optreden van drie uur, eventjes onderbroken door een kleine ‘plaspauze’. Zijn opening met een eigen interpretatie van ‘Little Red Rooster’ is al een lust voor het oor, zijn gitaarspel is strak maar heftig. De kenmerkende sound van de band. Enkele weken geleden is zijn live-album verschenen en uiteraard staat daarvan werk op de setlist. De uitvoering ‘Cant’ Believe We’re Wrong’ klinkt in zaal Thijssen net zo smerig vet als op het album en dat geldt ook voor ‘Burnette Woman’ en het voortreffelijke ‘Heart Attack & Vine’ een cover van Tom Waitts wordt lang doorgetrokken. Met een top bas solo van Bill Ruffino is het een kippenvelnummer.
Vandaag eens geen ‘digitale’ pauzemuziek maar live-muziek. Howlin’ Tom vult de pauze op Bluesbreeker 3 29052016met lekkere blues ondersteund door René Niessen. Samen zorgen zij in een half uurtje tijd ervoor dat wij kunnen genieten van het uptempo werkje ‘Lala Blues’ en het wereldberoemde ’16 Tons’. Dit is een pluim waard aan de organisatie om te kiezen voor livemuziek in de ombouwpauze van een regulier optreden. En dan ook nog eens Howlin’ Tom, een muzikant die bij het publiek aanzien geniet. En niet alleen vanwege zijn kwaliteit als muzikant maar ook voor zijn songkeuze. Wat een heerlijke dertig minuten. De tweede set wordt geopend met ‘Ain’t Nobody’s Business’ gevolgd door ‘Crosseyed Cat en ‘If You Ever Bin Mistreated’. De band heeft nog meer in petto want het credo van Jeff is dat blues voor broederschap zorgt. En om dat te onderstrepen roept hij gitarist René Niessen en zanger/harpspeler Michiel Malschaert het podium op. Samen spelen zij songs, er ontspint zich een toffe jamsessie die nog eens aangedikt wordt als Howlin’ Tom op gitaar erbij komt. Deze korte jamsessie levert enkele fraaie vertolkingen op zoals het van Sean Costello bekende ‘Going Home’. Jeff is flabbergasted van al dit talent dat samen met hem op het podium staat. Het is gewoon kicken voor Jeff met zijn bandleden maar heel zeker ook voor het publiek en natuurlijk de organisatie. Bob Dylan’s ‘All Along The Watchtower’ is een grandioos geslaagde afsluiting van het optreden, gerekend buiten de toegift met: ‘Hard Times’ een nummer van Ray Charles. Kortweg en supervette seizoensafsluiting met een vooruitzicht van het nieuwe seizoen waar Albert Castiglia en Damon Fowler al op het affiche prijken. So… be there in the next season.